|
Gensidig Hjælp
Af Pjotr A. Kropotkin. Originaludgave 1902.
Oprindelig oversat af Emmy Drachmann og udgivet på dansk i 1906.
248 sider, 2000 ISBN 87-90820-02-9
På denne side kan du yderligere
læse: Uddrag
af 1. kapitel
Kropotkins indledning
Der var to ting i dyrelivet, der navnlig vakte min opmærksomhed den
gang, jeg i min ungdom rejste i Øst-Sibirien og det nordlige
Manchuriet. Først den usædvanlige hårdhed, hvormed kampen for
tilværelsen mod en barsk og ublid natur førtes af de fleste
dyrearter - den mængde liv, som denne natur periodisk ødelagde og
den deraf følgende fattigdom på liv over hele det umådelige
territorium, jeg havde anledning til at studere. Dernæst, at der
selv på de enkelte steder, hvor der var liv i overflod, ikke
fandtes spor - skønt jeg ivrig søgte derefter - af den bitre kamp
for føden blandt dyr af samme art, som de fleste darwinister, dog
ikke altid Darwin selv, anser for at være det fremherskende træk
ved kampen for tilværelsen og den væsentligste faktor i
udviklingen.
De betingelser, under hvilke jeg så dyrene i Nord-Asien kæmpe for
tilværelsen, var højst ugunstige. Sidst på vinteren heftige
snestorme hyppigt efterfulgt af islag; sent i maj, når træerne
allerede stod i udspring og insektlivet rørte sig overalt, frost og
sne; ofte allerede i juli og august stærke snefald, hvorved
myriader af insekter og præriefuglenes andet kuld unger ødelagdes.
I de mildere egne i august og september stærke regnskyl - en følge
af monsunen - som forårsagede oversvømmelser af en voldsomhed, der
kun kendes i Amerika og Øst-Asien, og hvorved strækninger så
store som de europæiske stater omdannedes til sumpe, og endelig i
begyndelsen af oktober snefaldene, som ofte gør landstrækninger så
store som Frankrig og Tyskland ganske ubeboelige for drøvtyggerne
og dræber dem i tusindvis.
Igennem disse forhold lærte jeg hurtigt at forstå, hvilken uhyre
betydning i naturen, det, som Darwin kalder “naturlig hindring for
overbefolkning” har i sammenligning med kampen imellem individer
af samme art for at skaffe sig føden, en kamp, som vistnok findes
til en vis grad her og der, men som aldrig kan få samme betydning
som den første.
Da mangel på liv - underbefolkning, ikke overbefolkning - var særkendet
for den umådelige del af kloden, som vi kalder Nord-Asien, fik jeg
alvorlig tvivl, som senere studium kun har bekræftet med hensyn til
tilstedeværelsen af den frygtelige kamp for føden og livet
indenfor hver enkelt art, der opstilles som en trosartikel af de
fleste darwinister og derfor menes at spille den væsentligste rolle
i udviklingen af nye arter.
Jeg fik en hel anden opfattelse af dyrenes liv. På steder, hvor jeg
så det fyldigst repræsenteret, ved søerne f.eks., hvor millioner
af forskellige arter kom sammen for at udklække yngelen, i
gnavernes kolonier, i fuglenes vandringer, og navnlig ved et
vandretog af dådyr ved Amurfloden*, hvor skarer af disse
intelligente dyr samlet flygtede for den truende sne - i alle disse
scener af dyrelivet, der foregik for mine øjne, så jeg gensidig hjælp
blive praktiseret i en udstrækning, der bibragte mig den
opfattelse, at gensidig hjælp var en faktor af allerstørste
betydning for livets og artens vedligeholdelse og for artens
udvikling.
Endvidere så jeg blandt Transbajkaliens* halvvilde kvæg, blandt de
vilde drøvtyggere overalt, blandt egernene og flere andre arter, at
dér, hvor dyrene som følge af en af de ovenfor nævnte årsager, må
kæmpe med mangel på føde, kommer de alle så medtagne ud af denne
kamp, at der ikke kan baseres nogen fremskridende udvikling af
arterne på disse hårde kampperioder.
Da min opmærksomhed senere henledtes på forbindelsen mellem
darwinisme og sociologi, kunne jeg derfor ikke være enig med nogle
af de værker eller pjecer, der hidtil var skrevet om dette emne.
Disse søgte alle at bevise, at mennesket, takket være dets højere
intelligens og viden, vel nok var i stand til at mildne
eksistenskampene, men de hævdede samtidig, at den kamp for livsfornødenhederne,
som hvert dyr førte imod alle andre dyr og hvert menneske imod alle
andre mennesker var en “naturlov”. Jeg kunne ikke godkende dette
synspunkt, fordi jeg var overbevist om, at man ved at indrømme
berettigelsen af en ubarmhjertig krig indenfor hver enkelt art og
ved heri endog at se en betingelse for udviklingen, kun indrømmede
noget, der ikke alene ikke var bevist, men også savnede bekræftelse
gennem direkte iagttagelse.
Derimod vaktes min opmærksomhed ved et foredrag over loven om
gensidig hjælp, som blev holdt på et møde af russiske
naturforskere, i januar 1880, af den bekendte zoolog, professor
Kessler, dekan ved universitet i Sankt Petersborg, og hvorved der
for mig kastedes nyt lys over sagen. Kessler var af den formening,
at der i naturen ved siden af loven om gensidig bekæmpelse gik en
lov om gensidig hjælp, og at denne var af langt større betydning
for eksistenskampens heldige udfald og navnlig for arternes
fremadskridende udvikling end loven om gensidig kamp.
Denne formodning, der i virkeligheden ikke var andet end en videre
udvikling af de idéer, Darwin selv havde fremført i menneskets
afstamning, forekom mig så rigtige og at være af så stor
betydning, at jeg straks begyndte at samle materiale til yderligere
udarbejdelse af den idé, Kessler kun havde skitseret, og som han
ikke levede længe nok til selv at få udviklet. Han døde i 1881.
Kun på ét punkt kunne jeg ikke slutte mig til Kessler. For ham var
“forældrefølelsen” og omsorgen for afkommet kilden til dyrenes
gensidige sympatiske følelser.
At bestemme hvor vidt disse to følelser virkelig har været
medvirkende til samfundsinstinkternes udvikling, og hvorvidt andre
instinkter har virket i samme retning, forekommer mig at være et
helt andet uhyre rummeligt spørgsmål, som vi næppe allerede nu er
i stand til at drøfte. Først når vi har samlet de fakta, som
viser os gensidig hjælp indenfor de forskellige dyreklasser og har
påvist deres betydning for udviklingen, vil vi kunne undersøge,
hvad der i samfunds- følelsernes udvikling skyldes forældrefølelse
eller et rent socialt instinkt. Dette sidste har utvivlsomt sit
udspring i de tidligste stadier af dyreverdenens udvikling, måske
allerede i ‘koloni-stadiet’.
Jeg har derfor samlet hele min opmærksomhed på den opgave først
og fremmest at få fastslået betydningen af gensidig hjælp som en
faktor i udviklingen og vil overlade det til andre forskere at finde
oprindelsen til det instinkt i naturen, der fremmer gensidig hjælp.Betydningen
af denne faktor for gensidig hjælp undgik ikke et naturforskergeni
som Goethe. Da Eckermann en gang fortalte Goethe, at to små gærdesmutter
var kommet bort fra ham, og at han næste dag havde fundet dem i en
rødkælks rede, hvor rødkælken madede dem sammen med sine egne
unger, kom Goethe ligefrem i ophidselse. Han så i dette træk en
bekræftelse på sine panteistiske idéer og udbrød: “Hvis det
virkelig er tilfældet, at en sådan opfostring af en fremmed går
gennem naturen som en almindelig lov, ville mangen gåde derved være
løst”. Han kom den næste dag atter tilbage til denne lille
begivenhed og opfordrede indtrængende Eckermann til at gøre den
til genstand for særligt studium, idet han tilføjede, at han
utvivlsomt derved ville komme til overordentlig værdifulde
resultater. Desværre blev et sådant studium aldrig gjort; dog er
det muligt, at Brehm, der i sine værker har samlet en masse
materiale som bevis for gensidig hjælp blandt dyrene, er blevet
inspireret af Goethes ord.
I årene 1872-1886 udkom der en del betydelige arbejder, der
behandlede dyrenes intelligens og åndsliv. I tre af disse bøger drøftedes
mere indgående det spørgsmål, vi her har under behandling, nemlig
i Les Sociétés Animales af Espinas* (Paris 1877); La Lutte pour
l’Existence et l’Association pour la Lutte, et foredrag af J.S.
Lanesson (april 1881) og i Ludwig Büchners* bog Liebe und
Liebesleben in der Tierwelt, hvoraf første udgave udkom 1879 og
anden betydelig udvidede 1885. Men hvor fortrinligt hvert enkelt af
disse værker end er, bliver der dog stadig plads for et arbejde,
der opstiller gensidig hjælp som en naturlov og en faktor i
udviklingen og ikke kun som et argument til gunst for en førmenneskelig
oprindelse til de moralske instinkter.
Espinas havde navnlig sin opmærksomhed rettet på de dyresamfund
(myrer og bier), der hviler på en fysiologisk arbejdsinddeling, og
skønt hans bog er fuld af fortræffelige oplysninger i alle
retninger, så blev den dog skrevet på en tid, da udviklingen
indenfor de menneskelige samfund ikke kunne bedømmes på grundlag
af den kundskabsmængde, vi nu råder over. Lanessons foredrag har
mere karakteren af at være et åndfuldt udkast til et større
arbejde, hvis formål var at behandle princippet gensidig hjælp,
begyndende med klipperne i havet og gående videre til
planteverdenen og dyreverdenen for endelig at slutte med mennesket.
Hvad Büchners værk angår, kan jeg ikke gå ind på dets ledende
idé, hvor tiltalende og rig på fakta det end ellers er. Bogen
begynder med en hymne til kærligheden, og næsten alle de
eksempler, der fremføres, går ud på at påvise kærlighed og
sympati blandt dyrene. At henføre dyrenes selskabelighed til kærlighed
og sympati er imidlertid det samme som at forringe denne følelses
betydning og almenhed. Ligesom den menneskelige etik, der
udelukkende er baseret på kærlighed og personlig sympati, kun
bevirker, at den moralske følelse gennemgående indsnævres i sit
begreb.
Det er ikke kærlighed til min nabo, som jeg meget ofte ikke kender,
der får mig til at gribe en spand vand og løbe hen imod hans hus,
når jeg ser, der er ild i det. Det er en langt rummeligere, om end
måske noget mere uklar følelse, der griber mig - nemlig et
solidaritets- og samfundsinstinkt. Det samme er tilfældet med
dyrene. Det er ikke kærlighed, ja ikke engang sympati, der får en
flok drøvtyggere eller heste til at slutte sig sammen i en ring for
at modstå ulvenes anfald. Det er ikke kærlighed, der bringer
ulvene til at samles i flok for at gå på jagt; ikke kærlighed der
bevirker, at ungerne leger sammen, eller de unge fugle af flere
arter tilbringer dagen i hinandens selskab.
Det er hverken kærlighed eller personlig sympati, der bevirker at
mange tusinde rådyr, som før var spredt over en landstrækning så
stor som Frankrig, samler sig i sluttede flokke for alle at vandre
mod et bestemt mål og der sætte over en flod. Alt dette skyldes en
følelse, der er langt rummeligere end kærlighed eller personlig
sympati - et instinkt, der i løbet af en uendelig lang udvikling
har uddannet sig hos dyr og mennesker og lært dem begge, hvilken
styrke, de kan drage gennem udøvelsen af gensidig hjælp og hvilke
glæder et fredeligt liv byder dem.
For den, der studerer dyrenes psykologi eller menneskets etik, vil
denne forskel være let forståelig. Vistnok spiller kærlighed,
sympati og selvopofrelse en stor rolle i de moralske følelsers
udvikling. Alligevel er det menneskelige samfund hverken baseret på
kærlighed eller sympati, men på bevidstheden om menneskets
solidaritet, selv om denne følelse endnu kun optræder som et
instinkt. Det er en ubevidst erkendelse af, hvor megen styrke det
enkelte menneske vinder ved at udøve gensidig hjælp, af den nære
forbindelse, der findes mellem det enkelte menneskes lykke og alle
andres, af en lighed eller retsfølelse, der tvinger os til at
fordre samme ret for andre mennesker som for os selv. På denne
brede og nødvendige basis har endnu højere moralske følelser
udviklet sig. Dette emne ligger imidlertid udenfor nærværende bogs
ramme, og jeg skal derfor indskrænke mig til at gøre mine læsere
opmærksom på et foredrag, Justice and Morality, som jeg i sin tid
holdt som en imødegåen af Huxleys* Ethics, og hvori jeg behandlede
dette emne.
Jeg kom gennem alt dette til den overbevisning, at en bog, der
behandlede princippet “gensidig hjælp” som en naturlov og
faktor i udviklingen, ville afhjælpe en betydelig mangel. Da Huxley
i 1888 udstedte sit tilværelseskampens manifest Struggle for
Existence and its Bearing upon Man, som efter min mening var en
meget ukorrekt fremstilling af naturen således, som man lærer den
at kende i skoven og på stepperne, satte jeg mig straks i
forbindelse med udgiveren af Nineteenth Century og udbad mig plads i
hans tidsskrift for en udførlig imødegåen af den berømte
darwinists synspunkter. James Knowles bifaldt min plan med varm
sympati. Jeg talte ligeledes om den til W. Bates*. “Selvfølgelig
er deres opfattelse den rette darwinisme”, sagde han. “det er
frygteligt at tænke sig, hvad “man” har fået lavet ud af
Darwin. Skriv Deres artikler, og når de er færdigtrykte, skriver
jeg et brev til Dem, som De gerne må offentliggøre”.
Desværre tog det mig næste syv år at skrive disse artikler, og da
den sidste udkom, var Bates ikke længere blandt de levendes tal.
Efter at have drøftet den betydning gensidig hjælp har for de
forskellige dyreklasser, var det kun rimeligt, at jeg behandlede
samme tema i menneskets udvikling. Dette syntes mig at være så
meget mere nødvendigt, som der findes en del evolutionister, der
nok indrømmer betydningen af gensidig hjælp blandt dyrene, men -
som i lighed med Herbert Spencer - ikke vil indrømme den for
menneskets vedkommende. De hævder, at den enkeltes krig imod alle
var den vigtigste livsbetingelse for det primitive menneske.
Hvorvidt denne påstand, der alt for ofte er blevet gentaget uden
tilbørlig kritik, kan støttes af, hvad vi ved om de tidligste
faser af menneskets udvikling, vil blive drøftet i nærværende bog
i de kapitler, som omhandler vilde og barbarer.
Mængden og betydningen af de institutioner, der fremmede gensidig
hjælp og som udvikledes gennem de vildes og halvvildes skabende
genius i den tidligste slægtsperiode og endnu mere under
landsbykommunerne, i forbindelse med den umådelige indflydelse, som
disse tidlige institutioner har udøvet på menneskets senere
udvikling, bragte mig til at udvide mine undersøgelser lige op til
den sidste historiske tid - og til særlig at studere den uhyre
interessante periode, som omfatter Middelalderens frie byrepublikker,
hvis integritet og indflydelse på vores moderne civilisation man
endnu ikke helt har forstået. Endelig har jeg forsøgt i korte træk
at skildre den betydning, som menneskets instinkt for gensidig hjælp
- nedarvet fra slægt til slægt gennem en uendelig lang udvikling -
spiller endog i vort moderne samfund, der dog menes at hvile på
princippet, hver enkelt for sig og staten for alle - et princip, som
dog aldrig er blevet gennemført og heller aldrig vil blive det.
Man kan imødegå min bog med den indvending, at jeg har fremstillet
både dyr og mennesker i et alt for gunstigt lys og fremhævet de
selskabelige egenskaber, mens jeg næppe har berørt de
anti-selskabelige og selvhævdende instinkter. Dette har imidlertid
været uundgåeligt. Der er blevet talt så meget om “den hårde,
ubarmhjertige kamp for livet”, som hvert dyr må føre imod andre
dyr, hver vild imod andre vilde og hvert civiliseret menneske imod
andre mennesker, og dette er i den grad blevet en trosartikel, at
det er nødvendigt at imødegå den med en række fakta, som viser
os dyrets og menneskets liv under en helt forskellig synsvinkel.
Det er nødvendigt at påpege den overvejende betydning, som de
selskabelige sædvaner har for naturen samt for dyrs og menneskets
fremadskridende udvikling - at påvise, hvorledes de yder dyrene den
bedste beskyttelse imod fjenden, letter dem arbejdet for at skaffe
sig føden (vinterforrådene, vandringerne osv.) Og tillige
bevirker, at de lever længe og derved gives større mulighed for at
udvikle deres intellektuelle evner. For menneskets vedkommende
betyder de selskabelige tilbøjeligheder samme fordele, men de har
desuden hjulpet mennesket til at udarbejde institutioner ved hjælp
af hvilke det har fået kræfter til at overvinde den hårde kamp
imod naturen og til stadig at udvikle sig, til trods for alle
uregelmæssigheder. Nærværende bog er altså en bog om den lov,
der dikterer gensidig hjælp, set som en af hovedfaktorerne i
udviklingen, men ikke en bog om alle faktorerne i denne udvikling og
deres respektive betydning; denne første bog måtte skrives, førend
den anden blev mulig.
Det falder mig ganske vist ikke ind at undervurdere den betydning,
som den personlige selvhævdelse har haft for menneskets udvikling.
Jeg tror imidlertid, at dette emne fordrer en langt dybere
behandling, end det hidtil har fået. I menneskets historie har
individets selvhævdelse ofte været og er endnu meget forskellig
(langt større og dybere) fra den smålige og uintelligente snæverhjertethed,
som en hel klasse skribenter giver navn af “individualisme” og
“selvhævdelse”. Antallet af de individer, som har skabt
historien har heller ikke været begrænset til dem, som
historikerne fremfører som helte. Det er derfor min hensigt, hvis
forholdene tillader det, særskilt at omtale den rolle, som
individets selvhævdelse spiller for menneskets fremadskridende
udvikling.
Her gør jeg foreløbig følgende almene bemærkning: når de
institutioner, der fremmede gensidig hjælp, stammen,
landsbykommunerne, gilderne, købstaden, i historiens løb begyndte
at miste deres primitive karakter og at blive fortrængt af
parasitiske udvækster og derved blev en hindring for fremskridtet,
antog individernes reageren imod disse institutioner altid to
forskellige former. En del af dem søgte at forbedre de gamle
institutioner eller at udarbejde højere former for det fælles velfærd
baseret på det tidligere princip om gensidig hjælp; de forsøgte
at indføre erstatningsprincippet i stedet for lex talionis* og
senere hen tilgivelse for fornærmelser, eller et endnu højere
ideal om lighed i den menneskelige bevidsthed i stedet for ‘bøde’
i forhold til klassebetydningen. Men samtidig forsøgte den anden
del af opponenterne at nedbryde de institutioner, der fremmede
gensidig hjælp, uden at have anden hensigt end at forøge deres
egen velstand og magt. I den tredelte strid mellem de to partier,
der ønskede forandring, og dem, som holdt på det bestående,
ligger historiens virkelige tragedie. Det ville imidlertid tage mig
mindst lige så mange år, som det koster mig at skrive denne bog,
at gøre rede for denne strid og ærligt bedømme den rolle, hver
enkelt af disse tre kræfter har spillet i menneskets udvikling.
Jeg vil derfor endnu kun nævne nogle af de bøger, som behandler
samme emne, og som er udkommet efter at mine artikler om Gensidig hjælp
blandt dyrene var skrevet, således f.eks. The Lowell Lectures on
the Ascent of Man af Henry Drummond (London, 1894), og The Origin
and Growth of the Moral Instinct af A. Sutherland (London, 1898).
Begge disse bøger er i hovedsagen anlagt efter samme linier som Büchners
Liebe; den sidste af dem behandler vidtløftigt forældre- og
familiefølelsen som den eneste indflydelse, der gør sig gældende
ved de moralske følelsers udvikling. Et tredje arbejde , der
behandler mennesket og går ud fra et lignende synspunkt, er J.A.
Giddings The Principles of Sociology, af hvilken første udgave
udkom 1896 i New York og London og hvis hovedidéer skitseredes af
forfatteren i en pjece, der udkom 1894. Jeg overlader det imidlertid
til litterære kritikere at drøfte de berørings-, ligheds- eller
modsætningspunkter, der findes mellem disse bøger og nærværende.
De forskellige kapitler af nærværende bog har været
offentliggjort i Nineteenth Century (Mutual Aid among Animals
september og november 1890, Mutual Aid among Savages april 1891,
Mutual Aid among Barbarians januar 1892, Mutual Aid in the Medieval
City august og september 1894, og Mutual Aid among Modern Men januar
og juni 1896). Ved udgivelsen af disse artikler i bogform var det først
min hensigt i et tillæg at samle den mængde materiale, som jeg
ikke havde fået med i artiklerne, og ligeledes at drøfte flere
mindre væsentlige punkter. Det viste sig imidlertid snart, at dette
tillæg ville blive dobbelt så stort som bogen selv, og jeg blev
derfor nødt til at opgive denne plan i hvert fald foreløbig.
Pjotr Krapotkin
Bromley, Kent, 1902
[sidetop]
Uddrag af 1. kapitel
Begrebet kampen for tilværelsen som en faktor i udviklingen,
der indførtes i videnskaben af Darwin og Wallace, har sat os i
stand til at indeslutte en hel række fænomener i en simpel
formel, som snart blev selve grundlaget for vores filosofiske,
biologiske og sociologiske forskning. En mangfoldighed af
fakta, tilpasning af de organiske væseners funktioner og
bygning efter deres omgivelser, fysiologisk og anatomisk
udvikling, intellektuel og moralsk fremgang, som man før
plejede at forklare på så mange forskellige måder, blev af
Darwin optaget i ét alt omfattende begreb.
Man opfattede dem som stadige bestræbelser - som en kamp
med ugunstige forhold - for at nå den udvikling for individerne,
racerne, arterne og samfundene, som førte til den højest mulige
fylde, varietet og intensitet af liv.
Det er utænkeligt, at Darwin ikke selv fra begyndelsen skulle
have været klar over den kendsgernings almindelighed, som han
først opstillede for at forklare en mængde fakta vedrørende
ophobningen af individuelle varieteter hos begyndende arter.
Men han forstod, at det begreb, som han indførte i videnskaben
ville tabe sin videnskabelige og eneste virkelige mening, hvis det
kun brugtes i sin begrænsede betydning - nemlig som et udtryk
for kampen mellem de enkelte individer blot for at skaffe sig
føden. Endog i begyndelsen af sit navnkundige værk Arternes
oprindelse opfordrer han til at opfatte udtrykket ”i dets
vidtstrakte, billedlige betydning, således at det indeslutter det
ene væsens afhængighed af det andet og (hvad der er endnu
vigtigere) ikke alene individets liv, men også dets held til at
efterlade sig afkom.”
...
[forrige
side] [sidetop]
|
|