Det eventyrlige
Essay og eventyr, tekster og tanker - om den eventyrlige virkelighed og det
virkelig eventyrlige.
Bonusnovelle: Manden der samlede på 1. september.
Af Tor Åge Bringsværd (1991)
Oversat af Hans Bandmann
96 sider illustreret, hæftet, 2006 ISBN 87-90820-23-1
Uddrag
”Hvor skal vi hen?” spurgte Plys og skyndte sig
efter ham.
”Ingen steder,” svarede Jakob – og så gik de derhen.
A.A. Mine: Peter Plys og hans venner
Det er ikke så afgørende hvordan man begynder. Den første sætning er
ikke så vigtig som mange tror. Det er ikke altid nødvendigt at
smelte en håndfuld ord sammen og derefter bøje dem til en krog som
man håber læseren straks får øje på når han åbner bogen.
Gå som katten om den varme grød – siger vi, og mener dermed sjældent
noget rart. Men tænk efter: a) Hvorfor skal katten brænde sig på
tungen? b) Er det ikke en fordel at se tingene fra flere sider? c)
Hvilke associationer får katten? Hvad drømmer dyret om mens det
dovent lister omkring fadet? Hvilke billeder gnistrer mellem ørene
på den?
Vi lever vores liv kronologisk.
Sådan er det.
Det er på mange måder anstrengende nok.
I denne bog bekender jeg mig derfor til de tanker der kommer hulter
til bulter. Uden snor på. Uden nummer på brystet. Rækkefølgen af de
enkelte afsnit er altså tilfældig.
VAN THOMASSEN: Jeg kan ikke garantere dig en vej
gennem virvaret.
SUZANNE: Det er for mig at se også noget slemt pral.
VAN THOMASSEN: (begejstret) Ja, ikke sandt? Det har altid undret mig
hvorfor man idealiserer dem der kører med en sneplov gennem
grødfadet!
SUZANNE: (bider ham forsigtigt i øret) M-m.
VAN THOMASSEN: Jeg gentager: Hvorfor denne vanvittige trang til
midterskilninger?
SUZANNE: (slikker ham på næsen) Nej, sig det …
VAN THOMASSEN: Danse på bordet? Ja! Men løbe barbenet over dybe
tallerkner!
SUZANNE: (krænger selerne af ham) Det er noget helt andet at danse
på bordet.
At udtrykket ”at bane sig vej gennem virvaret” har fået så ensidig
en positiv klang i vores lille hjørne af verden, kan der være mange
årsager til. Først og fremmest det moderne menneskes dyrkelse af og
næsegrus beundring for alt hvad der smager af ”genveje”. Hvilket
naturligt nok fører til en tilsvarende foragt for alle de
alternative rejseforslag man uden nærmere sagsbehandling afviser
under fællesbetegnelsen ”omveje”.
VAN THOMASSEN: Hvad skal vi gøre med al vores opsparede tid?
SUZANNE: (kysser ham på maven) Vi bruger den til at lede efter nye
genveje.
VAN THOMASSEN: (lukker øjnene og spinder)
Der er endvidere god grund til at minde om at den, der bevæger sig
for hurtigt – det være sig gennem grød, Nordtyskland eller guderne
må vide hvad – ikke giver sig tid til at opleve noget som helst.
Vedkommende opfatter udelukkende grøden eller virvaret som en
forhindring. Mens det burde være indlysende at meningen med grøden –
eller i det mindste én af grødens meninger – må være at den er til
for at blive spist. Og den der foretager for hurtige bevægelser, når
ikke engang at smage.
For at lave et halvt kilo honning skal bierne samle nektar fra over
to millioner forskellige blomster.
Dette er en oplysning alle artikelforfattere og essayister bliver
svimle af at tænke for meget over.
SUZANNE: (foretager sig unævnelige ting) Men tro ikke at jeg har
noget imod genveje. Det har jeg i og for sig ikke.
VAN THOMASSEN: Jeg tror ikke noget som helst. Bliv ved! (Læner sig
tilbage.) Jeg siger bare at i det gamle Kina … byggede man altid
sine huse med runde hjørner. (Holder begge hænder under hendes
bryster.) For at forvirre onde ånder … der kun kunne bevæge sig i
lige linjer.
SUZANNE: (sparker sine trusser af) Men det er længe siden at den
korteste vej mellem to punkter var den rette linje. Ifølge moderne
videnskab –
VAN THOMASSEN: Ja?
SUZANNE: – er den korteste vej tværtimod en kurve.
VAN THOMASSEN: Bliv ved! Ja! Ja!
SUZANNE: (mjaver og vrider sig) Fra og med 1913 – det år Einstein
offentliggjorde sin relativitetsteori – er den rette linje –
O, skæbnens ironi – nærmest at betragte som en omvej!
VAN THOMASSEN: (lukker øjnene) Som sagt … det er ikke altid … lige
ønskeligt … at komme … så hurtigt man kan!
Vi ser: Katten sejrer – på alle fronter.
Desuden: Jeg kan ikke lide ordet ”nyttig”. I mine ører er ”nyttig”
et falsk ord. Det lader som om det er en klog ugle, men egentlig er
det en forklædt slange med kunstige vinger. ”Nyttig” – det er et ord
der passer sammen med sætninger som ”Og hvad skal du så med den
dér?” Eller: ”Men har du da brug for det?” Det er snusfornuften og
funktionalismen der taler. Ret meget længere væk fra Klods Hans er
det ikke muligt at komme. Intet af det jeg skriver vil altså
forhåbentlig være nyttigt.
Allerede de tidligste jægere og fangere lavede deres våben og
redskaber så gode, præcise og effektive som muligt. Det var de nødt
til for at overleve. Men de gik snart et skridt videre. Det varede
ikke længe før man også ønskede at gøre våbnene og redskaberne så
smukke som muligt. Unødvendigt smukke?
Denne irrationelle trang til skønhed – for skønhedens egen skyld –
er en af grundpillerne i den menneskelige civilisation. Det er et af
yderst få særtræk vi kan henvise til hvis vi tvinges til at afsøge
grænserne til resten af dyreriget.
Hvad enten vi bryder os om det eller ej: Hvad adskiller mennesket
fra de andre dyr? Svar: Trangen til at lave kruseduller i margenen.
I første halvdel af det 20. århundrede var der enkelte asketer der
mente at nu måtte der altså drages visse grænser. Ikke bare for
deres egne kruseduller, men også – ja, måske i særlig grad – for
alle andres. De ville skære selv den mindste sløjfe bort, der ikke
tjente noget formål. Rense verden for alt hvad der i deres øjne
kunne betragtes som unødvendigt krimskrams. I det hele taget gøre
vores omgivelser så rene, skarpe, klare, logiske og desinficerede
som overhovedet muligt.
Den slags mennesker vil altid dukke op fra tid til anden. Det har de
ret til. Det har de lov til. Men det må også være tilladt at være
glad for at de endelig er gået deres vej igen. Det vil sige … endnu
hænger der et lille ekko fra dem her og der og på de mest
ømfindtlige steder. Som for eksempel hver gang nogen skæver
opgivende ned på et lykkeligt og snavset barn der netop har fyldt en
nyvasket hue med beskidte sten, rådne kogler eller indtørrede
kastanjer. Eller hvem af os husker ikke gymnasietidens gammelkloge
”hænderne i vejret” og snusfornuftens øglesmil bag replikkerne:
”Hører det med til pensum, lærer? Behøver vi at lære det? Er det
noget vi kan komme op i til eksamen?”
Her er fire tilsyneladende fuldstændig unyttige oplysninger. Tre af
dem står alligevel i en slags sær forbindelse med den grød vi
langsomt prøver at omringe.
a) John Cages værk ”Imaginary Landscape No. 4” er komponeret for
tolv radioapparater tilfældigt indstillet på hver deres station.
b) Hvis vores ører havde været blot en lille smule mere følsomme,
ville vi have været nødt til at leve med den konstante baggrundslyd
af molekyler der ustandseligt kolliderer i luften omkring os.
c) Wagner brugte altid rosa undertøj.
d) Fordi alting hænger sammen og intet i grunden kan gå tabt, ind-
og udånder vi hver dag nøjagtig de samme millioner af molekyler som
engang passerede gennem næsen på Homer og Lao Tse, og vi er alle
sammen af naturen – i gennemsnit – blevet tildelt to molekyler af
Julius Cæsars sidste åndedrag.
Endvidere: Jeg har en datter på fem år. I lighed med de fleste andre
forældre kan jeg også godt lide at fortælle historier om hvad hun
laver og hvad hun siger. Her er én –
[forrige side]
[sidetop]
|